Te fiets!

Kopenhagen als lichtend voorbeeld. De Vlaamse regering is niet weinig ambitieus in haar plannen om ook van Vlaanderen een fietsparadijs te maken. Ik wens hen alle succes van de wereld toe, want er is nog werk. En een fietsparadijs bouw je niet op infrastructuur alleen.

Elke morgen neem ik trouw, door weer en wind, mijn stalen ros van stal om naar mijn werk op het Antwerpse Zuid te rijden. Ik vertrek van Berchem en in mijn straat begint het al; enkele richting voor automobilisten in een straat waar wagens aan de twee kanten van de weg mogen parkeren maar waar daar eigenlijk geen plaats voor is. Met de auto kom je er wel door, maar als daar ook nog een fietser moet passeren stelt er zich al snel een probleem. Gelukkig is de straat, naar stedelijke normen, nogal afgelegen en is het dan ook eerder uitzondering dan regel dat je een wagen tegenkomt.

Volgende hindernis is de Arbeidersstraat. Dat is, kort gesteld, een vierbaansweg zonder fietspad midden in een woonwijk. Die moet ik Froggergewijs over geraken én aan de overkant een stukje het verkeer mee volgen. Gelukkig is er in het midden een aantal meter verkeersvrij, zodat je onderweg wat op adem kan komen. Als je het tweede gedeelte ’s ochtends overleeft, ben je, voor je eigen veiligheid verplicht de voetgangers wat te gaan storen op het fietspad.

Mooi. Eens de Arbeidersstraat gepasseerd kom je op de fiets-o-strade Mechelen-Antwerpen en sluit je even verderop aan op de Antwerpse fietsring, een paradijselijk gedeelte doorheen enkele parken. De eerste hindernis op die ring is het zebrapad aan de Grotesteenweg. Als je daar als fietser niet heel erg alert bent, word je geschept door een automobilist die zijn luxewagen op de ring (voor auto’s) wil manoeuvreren. Als je geluk hebt, staat er ook geen auto stil op het overtsteekplaatsje tot aan het eerste licht. En zeg je er wat van, dan is een scheldtirade uw deel. Aan de almacht van de Heilige Koe wordt immers niet geraakt. Vanmorgen botste ik op dat stuk trouwens ei zo na op een klein strooiwagentje van de Stad; er worden dus wel degelijk inspanningen geleverd om, alvast de fietsring, toch ijsvrij te houden. Een je over bent (soms is het lang wachten op groen licht) moet je nog een andere straat oversteken om terug bij de fietsring te komen. Ook daar weer een klein oversteekplaatsje waar het indraaiende verkeer de fietser liever geen voorrang geeft. Zeker niet als dat verkeer uit tientonners bestaat.

Dan weer een stukje fietsring en een oversteekplaats waar de lichten wél snel van kleur wisselen. Als is het ook daar weer uitkijken dat je niet van het zebrapad gemaaid wordt door automobilisten die van de autosnelweg gedraaid komen.

Na het laatste stuk fietsring volgt dan de Silvertoplaan en volg ik de Singel richting Justitiepaleis. Ook daar weer lichten aan het Zuidstation en een versmalling van het fietspad  (mét wagens die er op worden achtergelaten) op het laatste stukje Singel. Eens die versmalling voorbij openbaart zich een breed fietspad en lach ik stilletjes in m’n vuistje bij het zien van de lange file aan de afrit Zuid, die daar op de Singel uit komt.

Ik merk dat er heel wat infrastructuurinspanningen gebeuren in Antwerpen; de Singel krijgt een breed, confortabel fietspad en de fietsring is een Godsgeschenk. Maar de generaal Lemanstraat wordt dan weer heraangelegd zónder roze stroken. En ook de binnenstad is vaak nog een Killing Fields-zone voor fietsers. Vooral dan de Noordelijke Leien. Ik sta ook telkens weer versteld van de arrogante mentaliteit van veel autobestuurders. Alsof in een auto rijden en mij als fiester propere lucht ontnemen niet genoeg tot nederigheid noopt, vinden ze het vaak ook nog nodig op het fietspad stil te staan of gewoon te parkeren. Als je daar als fietser iets over zegt, mag je blij zijn dat het slechts bij schelden blijft. Ik las dat 53% van de Vlamingen de auto neemt voor afstanden onder de 5 kilometer. Er is dus niet, zoals al eerder gezegd, niet alleen infrastructureel een probleem…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.